Antidiscriminatiebeleid

Algemeen uitgangspunt

Wij beloven onze kandidaten een baan waarin hun kwaliteiten, ambities en interesses samenkomen, dat is werken vanuit Kracht. Bij The Key werken wij vanuit de belangen van onze kandidaten, daarom is onze bedrijfsvoering er volledig op gericht om werkzoekenden een eerlijke kans op werk te geven, ongeacht diens leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit. Kortom, wij kijken naar kwaliteiten en wensen van iedereen! Bij ons selectieproces worden werkzoekenden gelijk behandeld doordat zij uitsluitend worden beoordeeld op criteria die functie-gerelateerd zijn.

Doel

Het doel van dit beleid is om jegens de medewerkers en derden duidelijk en transparant te zijn over:

  • Wat The Key verstaat onder discriminatie/discriminerende verzoeken;
  • Wat het standpunt is van The Key ten opzichte van discriminatie/discriminerende verzoeken;
  • Handelen door de medewerkers: wat van de medewerkers wordt verwacht hoe zij handelen tijdens hun werkzaamheden, met name bij de werkzaamheden (ter ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten) rondom de werving en selectie;
  • Handelen door de medewerkers: waar de medewerker terecht kan voor overleg en/of een melding;
  • Verantwoordelijkheden van de werkgever.

1. Definitie discriminatie

Onder discriminatie wordt verstaan: het maken van direct en indirect onderscheid tussen personen op grond van leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens-, politieke of geloofsovertuiging, ras, etnische afkomst of nationaliteit.

2. Het standpunt van The Key

  1. The Key wijst iedere vorm van discriminatie af;
  2. Verzoeken van opdrachtgevers om bij de selectieprocedure rekening te houden met bepaalde criteria worden uitsluitend gehonoreerd indien er sprake is van objectieve rechtvaardiging.
    Er is sprake van objectieve rechtvaardiging als het selecteren op de verzochte criteria:
    • Een legitiem doel dient. Dit houdt in dat er een goede -functie gerelateerde- reden is om bij de werving en selectie te selecteren op betreffende criteria (een voorbeeld van een legitiem doel is veiligheid);
    • Resulteert in het bereiken van het legitieme doel, het middel is geschikt om het doel te bereiken;
    • In redelijke verhouding staat tot het doel, er is sprake van proportionaliteit ten opzichte van het doel;
    • Noodzakelijk is omdat er geen andere, minder onderscheid makende manier is om het doel te bereiken, er wordt voldaan aan het noodzakelijkheidscriterium.
  3. The Key tolereert niet dat de medewerkers discriminerend worden bejegend door derden. Onder medewerkers wordt hier tevens verstaan de werknemers die werkzaamheden verrichten onder leiding en toezicht van een inlener.

3. Handelen door medewerkers

  1. De medewerkers hebben een eigen verantwoordelijkheid om alert te zijn op verzoeken van opdrachtgevers met een discriminatoir karakter, dergelijke verzoeken te herkennen en er zorg voor te dragen dat er geen medewerking aan wordt verleend.
  2. Indien de medewerker twijfelt over het al dan niet aanwezig zijn van een objectieve rechtvaardiging bij een verzoek van een opdrachtgever om bij de werving en selectie rekening te houden met bepaalde criteria, of vragen heeft hoe een verzoek af te handelen, kan de medewerker voor overleg terecht bij leidinggevende/HR.
  3. Indien de medewerker discriminatie signaleert en het aan de orde wil stellen, misstanden of wangedrag wil melden en/of een vertrouwenskwestie aan de hand heeft, kan de medewerker terecht bij leidinggevende/HR. Indien dit niet leidt tot een voor de medewerker afdoende resultaat, kan de medewerker terecht bij directie.

4. Verantwoordelijkheden van de werkgever

The Key is verantwoordelijk voor:

  1. Het creëren van een veilig werkklimaat waar men elkaar met respect bejegent, er ruimte is voor constructief overleg en ongewenst gedrag in welke vorm dan ook voorkomen en aangepakt wordt;
  2. De kenbaarheid en implementatie van onderhavig antidiscriminatiebeleid. Hieronder wordt onder meer verstaan dat de medewerkers:
    • Geïnformeerd zijn over en vertrouwd zijn met het beleid;
    • Goede instructies hebben gekregen hoe discriminatie en discriminerende verzoeken te herkennen;
    • Voorbereid zijn op de situatie dat zij worden geconfronteerd met een discriminatoir verzoek en weten op welke manier zij het gesprek met opdrachtgevers kunnen voeren en keren.
  3. De evaluatie en bijstelling van onderhavig beleid.